Transport osobowy do bardzo niedoceniania gałąź gospodarki. Już mniejsza o liczby, jaki jest udział tej dziedziny życia w PKB, ale wyobraźmy sobie całkowity jego brak. Zdarzały się bowiem przypadki strajku pracowników komunikacji, ale na szczęście szybko udawało się wtedy załagodzić sytuację. Najbardziej bowiem cierpieli w takich sytuacjach zwykli ludzie dojeżdżający do pracy czy szkoły.
Każde miasto dąży do tego, aby transport osobowy odbywał się w jak największym stopniu przy użyciu taboru miejskich przedsiębiorstw. Jeden autobus jest w stanie zabrać ponad stu pasażerów, auto tylko kilku, a przeważnie w środku jedzie tylko kierowca. Prawo naszego kraju nakazuje władzom miast zorganizowanie czegoś takiego jak transport osobowy. Warszawa jest tu chlubnym przykładem: jako jedyna posiada metro. Jest też w czołówce, jeżeli brać pod uwagę wydatki na komunikację per capita. Zorganizowany transport osobowy w tym mieście przewozi dziennie setki tysięcy osób, zarówno z dzielnic podwarszawskich, jak i miast ościennych. W Warszawie wielu ludzi pracuje, jednocześnie z wielu względów wolą, bądź są zmuszeni mieszkać poza jej granicami i codziennie dojeżdżać, co potęguje znaczenie masowych sposobów przemieszczania się.
Transport osobowy staje się w dzisiejszych czasach coraz lepszy i wydajniejszy. Co rusz pojawiają się różne rynkowe badania mające na celu zoptymalizowanie połączeń pod kątem długości, trasy, liczby przystanków i częstotliwości. Powoli odchodzą do lamusa czasy, kiedy przepastny autobus przegubowy jeździł na odległe dzielnice, wioząc zaledwie kilku pasażerów. Wiele zależy tutaj oczywiście od sprawności planowania, gdzie ludzi coraz bardziej wspomaga nowoczesne oprogramowanie. Powoli też rośnie świadomość ludzi, że nie zawsze prywatny samochód będzie najlepszym środkiem lokomocji. Każda miejscowość posiada bowiem swoją specyfikę i przykładowo mieszkańcowi Katowic po przekroczeniu tablicy z napisem Warszawa może być trudno odnaleźć się na drodze. W dobie Internetu turyści interesują się transportem osobowym odpowiednio wcześniej, co czyni podróż bardziej komfortową. Warszawa oferuje tutaj pełen zakres usług. Opisywać można by długo: od przewozu dużej grupy z lotniska po transport osobowy wycieczki zwiedzającej poszczególne atrakcje turystyczne. Trzydzieści lat temu to nie było ani proste, ani komfortowe. Dziś: bus lub autobus dostosowany rozmiarem do potrzeb, obowiązkowa klimatyzacja na pokładzie. Doświadczony kierowca znający topografię miasta, wiedzący jak najszybciej zajechać do celu.
Z upływem lat wiele dziedzin życia zmienia się w naszym kraju na lepsze, takim elementem jest też transport osobowy. Być może ludzie urodzeni w latach 90-tych tego nie pamiętają, ale wystarczy zapytać rodziców. Dziś wybór jest szeroki, ceny stosunkowo niskie. Rozwój cywilizacyjny dąży do zwiększania gęstości zaludnienia, normy ekologiczne będą wciąż rosły, ulice miast nie są z gumy, będziemy więc skazani na zbiorowy transport osobowy. Warszawa jako stolica musi tu być przykładem dla innych polskich miast, które również czekają trendy wzrostowe, a dobrych wzorców powinny uczyć się w granicach naszego kraju.